​Vind eenvoudig een goede zorgverlener

Wilt u weten bij welke zorgverlener u op basis van uw zorgverzekering terechtkunt? Kijk dan met welke zorgverleners bij u de buurt wij een contract hebben. En voor welke zorg. Gaat u naar een zorgverlener met wie wij geen contract hebben? Dan betaalt u mogelijk een deel van de zorgkosten zelf. Heeft u met spoed zorg nodig? Dan kunt u gewoon terecht bij de dichtstbijzijnde zorgverlener. 

Als u voor de Univé Zorg Vrij polis gekozen heeft, bepaalt u zelf van welke zorgverlener gebruikmaakt. Zolang deze maar voldoet aan de eisen in de verzekeringsvoorwaarden. Het maakt hierbij niet uit of deze zorgverlener afspraken met ons heeft gemaakt. U bent dan ook niet verplicht om te kiezen uit gecontracteerde zorgverleners. ​

Wij zijn op dit moment druk bezig om afspraken te maken met zorgverleners voor 2019. Zodra wij nieuwe contracten sluiten, vindt u dit terug in Vergelijk en Kies.

Wij werken de informatie in Vergelijk en Kies elke week bij. Laatste update: 10 december

​​​​​

Inkoop van zorg

De zorg in Nederland is goed, maar er zijn verschillen tussen zorgverleners. Omdat we willen dat u goede zorg krijgt, gaan we elk jaar met zorgverleners in gesprek. We maken samen met hen afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoe snel u een behandeling kunt krijgen en wat een behandeling kost. Deze afspraken leggen we vast in een contract.

Normen van beroepsgroepen

Wij kijken bij het sluiten van een contract naar de normen van beroepsgroepen. Een beroepsgroep is bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde. Beroepsgroepen bepalen voor verschillende behandelingen normen voor samenwerking, prijzen, kwaliteit en service. 

Zorgvernieuwing

Ook zetten wij ons samen met de zorgverleners in voor vernieuwingen in de zorg. Want vernieuwende ideeën dragen bij aan betere, toegankelijkere en betaalbaardere zorg. En dat vinden wij belangrijk.

Voldoende zorg in uw regio

Elk jaar maken we samen met zorgverleners afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen een zorgverlener dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Dit noemen we een omzetplafond. Door dit soort afspraken houden we de kosten van zorg in de hand. Dat is belangrijk voor uw premie.

Soms gaat een zorgverlener over het afgesproken bedrag heen. Hierdoor kan hij geen zorg meer leveren. En dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig is er dan wel altijd een andere zorgverlener bij u in de regio die u kan helpen.

In een aantal gevallen kunt u nog steeds bij uw zorgverlener terecht:

  • als u met spoed behandeld moet worden
  • als u al met een behandeling bent begonnen
  • als uw kind zorg nodig heeft
  • als u zwanger bent
  • als u een Univé Zorg Vrij polis heeft

Heeft u niet met spoed een behandeling nodig? En wilt u wel graag door uw vertrouwde zorgverlener geholpen worden? Dan kunt u wachten totdat deze weer plaats voor u heeft. Wilt u sneller geholpen worden? Bel dan met onze zorgadviseurs​. Zij bekijken samen met uw zorgverlener of u toch snel behandeld kunt worden. Als dit niet lukt, dan zoeken we samen met u naar een passende zorgverlener in de buurt.

​​​​

Veelgestelde vragen

Waarom sluit Univé Zorg contracten met ziekenhuizen?

Wij doen er alles aan om gezondheidszorg voor u betaalbaar te houden. Daarom maken wij met ziekenhuizen afspraken over samenwerking, kwaliteit, service en de tarieven die zij voor behandelingen vragen. We constateerden dat dezelfde behandeling soms aanzienlijk duurder is in het ene ziekenhuis dan in het andere ziekenhuis. Daardoor zou u te maken kunnen krijgen met hogere rekeningen. Want veel behandelingen vallen binnen het eigen risico. Daarnaast leiden hogere tarieven tot een hogere premie.​

Informatie voor zorgverleners

Bent u een zorgverlener? En ziet u dat uw contactgegevens niet kloppen? Geef dit dan door aan Vektis. Staat uw wijziging na 5 weken nog niet in Vergelijk en Kies? En wel in Vektis? Neem dan contact op met onze afdeling Contractmanagement via contractmanagement.info@vgz.nl.​